tirsdag 2. august 2011

Mine fremtidsplaner med Ellie

Det er utrolig hva en kjapp tissetur kan få tankene på plass! Da jeg fikk Ellie, begynte tankene om rekruttdebut og konkurranse svirre i hodet mit ganske kjapt. Ambisjoner, press, stress ... alt bare presset seg. Så da jeg skulle ut med henne og bestemte meg for at nå skulle vi gå helt bort til kanten på slakt bånd, slo det meg: Vi har så mye annet å fokusere på når det gjelder trening fremover, at vi skal ikke ha presset over oss om konkurranse den 27. august. Og skulle jeg ikke gjøre alt riktig med den neste hunden? Ikke stresse med kjapp trening før konkurranser og legge et godt grunnlag? Få litt mer erfaringer innen trening av freestyle? Jo, det var de opprinnelige målene, og de skal holdes!

Så planen nå er å sette opp en grunnferdighetsliste, hvor jeg inkluderer lydighet/freestyle og rally. Jeg vil selvsagt legge de øvelsene som inngår i freestyleprogrammet til Ellie først, slik at det har hovedprioritet, men hun vil ikke bli påmeldt konkurranse før hun er klar til det. Så kan jeg heller nyte det å konkurrere og jobbe mot målet, ikke sånn som det har blitt med Frekja, hvor det er om å gjøre å få med flest mulig konkurranser før hun blir pensjonert...

Ved siden av konkurranserettet trening, så er det selvsagt en god del hverdagslydighet som må på plass. Ting som båndtrening, være stille, respektere at gå ned fra sofaen ikke betyr at hun kan hoppe opp etter et par sekunder, respektere både hunders og menneskers intimsoner (hun har en lei tendens til å tråkke oppi deg hele tiden), for ikke å glemme hilsetrening, selvkontroll og en enkel kommando som "gå og legg deg". Jeg tror dette skal bli bra jeg, og jeg merker at nå som det ikke er så fryktelig varmt, er jeg mer klar for å jobbe med tingene enn jeg var her en periode. Jeg tåler virkelig ikke altfor sterk varme...

1 kommentar:

  1. Det har du faktisk helt rett i!!!!
    Det er de vanlige tingene som må på plass først...
    Må jo innrømme at tanken på å starte Dennis når han er 9 mnd i rally var der i begynnelsen (til jeg fant ut at det er 4 mnd til), men vi har så mye annet som er mye viktigere! :)

    SvarSlett

Takk for at du kom en tur på besøk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg