torsdag 28. juli 2011

Å lage program

Rundt meg ligger det mange papirer fulle av skriblerier, på PC'en spiller den samme musikken om igjen og om igjen... Det er tid for å få satt sammen freestyleprogram!

Jeg skal lage klasse 1 program for både Ellie og Frekja, og det blir litt som å pusle puslespill. Målet er å starte med Frekja den. 27. august (hun er allerede påmeldt), og kanskje rekrutt med Ellie, hvis hun er klar for det. Dvs. at jeg har kun en måned på meg. Frekja kan de fleste øvelsene jeg skal ha med godt, eller sånn nogenlunde. Det er kun en ting jeg ikke har trent på før, men jeg tror det skal gå greit. For Ellie blir alt nytt, så det skal bli spennende. Utfordringen min nå er å holde det på et minimum, tenke klasse 1. Koreografien har en tendens til å sette av sted oppe i hodet mitt, skape den perfekte hunden i tankene mine og kjøre i vei. Men vi snakker klasse 1, det skal ikke være så veldig komplisert, og hundene er ikke perfekte. De kommer garantert ikke til å følge mine komandoer når jeg sier de til enhver tid...

Så litt om hvordan jeg går frem. Først har jeg satt på musikken ute, mens jeg har med hunden. Lar den gå på repeat i bakgrunnen og forsøker meg litt frem. Hva kan vi få til her tro? Kanskje dette passer der? Det blir selvsagt litt halvferdige øvelser, litt lokking og surr, bare for å få en idé om hva som er mulig eller ikke. Som nevnt ovenfor, idéen i hodet og virkeligheten samsvarer ikke alltid. Nå har jeg også to forskjellige hunder når det kommer til bevegelsesmønster, og jeg kjenner at Frekja er fortsatt den dominerende når det gjelder tankegangen min.. Hun er liten og kjapp og kan ha eksplosive øvelser. Men kan det fungere med en langbent dalmatiner? Dette er ting jeg må finne ut av og følelsen av innunder huden.

Når jeg har en idé om hva hundene kan utføre, går jeg inn og setter på musikken og hører den drøssevis av ganger. Så nå er det virkelig greit at du kan klare å høre den samme låten hundrevis av ganger uten å bli gal! Jeg deler opp låten, etter skifter i musikken. Jeg pusler sammen øvelser der de kanskje passer, stryker over igjen, flytter på de til steder hvor de kanskje passer bedre, Tenker overganger. Hvordan kommer jeg meg fra den ene øvelsen og over til den neste, uten at det blir knotete og stakkato. Flyt er viktig, og noe dommere ser etter.

Når alt er skrevet ned på papiret (og ført inn på PC, slik at jeg ikke må lete meg halvt ihjel etter det hver gang jeg trenger det), så er det ut og trene. Først må alle øvelsene sitte godt. Når hunden både tilbyr øvelsen frivillig og du så har fått kommando på den, kan du begynne å sette sammen flere øvelser. Kanskje kjede inn enkelte sekvenser der hvor det passer. Etter hvert strekker du ut tiden mellom belønningene. Jeg kjører mye avstandsbelønning, slik at hunden blir vant til at godbiten ikke er hos meg, slik at når konkurransen er der, så skal den ikke ha fokus på at det plutselig ikke er noen godbiter sammen med meg! Ut på andre steder må man også. Det er utrolig hvor dyktig hunden kan være hjemme på gårdsplassen. Hadde Frekja vært like flink i konkurranser, som hun er her hjemme, så skulle det blitt andre boller! Men sannheten er, i pressede situasjoner kan hun falle helt sammen... Hvordan Ellie reagerer, vet jeg jo ikke enda.

Det som er negativt når man har litt liten tid til å forberede seg, er at det er litt lett å ta snarveier for å nå målet i tide. Det fører ofte til at det i ettertid blir dårlig innlærte øvelser og man hele tiden må reparere for å få det til å fungere. Det har blitt litt slik med Frekja innimellom, men denne gangen skal jeg forsøke å være flink pike og ikke la det skje. Det gjør det enklere at jeg ikke har så mange øvelser med, og at ikke masse skal skje hele tiden (noe som er fella jeg ofte går i når jeg skal lage program). Og tilslutt er det opp til dommerne om de liker resultatet av alt arbeidet mitt...

1 kommentar:

  1. www.hildesblogg.no28. juli 2011 kl. 02:05

    Hei!

    Så flott blogg du har fått. Her var det også mange tips å ta med seg. Ebbie og jeg har ikke fått trent så mye freestyle/HTM i det siste, men jeg har også et program i tankene til henne. Jeg får se hva det blir til, tilslutt.

    Sp spennende med ny hund i hus. Jeg skjønner at du koser deg med henne.

    Fortsatt god sommer!

    Mvh Hilde

    SvarSlett

Takk for at du kom en tur på besøk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg