søndag 26. august 2012

Tjolahei, tjolahopp, freestylekonk!

Ja, da var det på tide med ny konkurranse, og denne kom seriøst virkelig som julekvelden på den berømte kjerringa! Da jeg da en uke før konkurransen merket at ingenting fungerte, var ikke magefølelsen god altså! Ikke hadde vi fått trent noe i det siste pga. prioritering av diverse kurs. Så hva gjør man? Man legger målene så lavt at man mest sannsynlig klarer dem. Mine mål for dagen: Få Ellie til å bli i ringen og ha det gøy. Jeg vil påstå at oppgaven ble utført med strålende glans (eller noe slikt).

Da jeg tok av halsbåndet og skulle inn i ringen, tenkte Ellie "jeg er fri og jeg vil løpe!" Det tok mer av for henne enn noensinne. på hjemoverveien kom jeg på en viktig ting. Ellie skal nemlig snart ha løpetid, og erfaringsmessig blir hun så ekstremt mye mer intens. Hun gir absolutt alt og mye mer, og i dag slo det ut i snusing, løping og høyt stress. Vi fikk kun til et par ting i programmet. Det var begynnelsen, den første slalomen, litt rygging mens jeg går mot henne, når hun skulle løpe rundt meg og slutten (selv om Ellie nå har begynt å tjuvsarte da hun plutselig vet når avslutningen kommer). Det ble i tillegg mye innkalling av heftig hundefrøken, men hun forsøkte aldri å skikkelig løpe ut av ringen, det var mest bare ørten små seiersrunder. Innimellom boblet det så over at hun begynte å skulle ri på meg. Dette er såpass diffust at det var kun få som så det og vi fikk avverget det sånn nogenlunde ved å late som ingenting og kommandere henne ned.

Jeg hadde fått filmet det hele, men dessverre så er det noe feil med filmen etter at jeg laset den opp på PCen. De andre filmene virker, så jeg vet egentlig ikke hva det er. Men, men, den består for det meste av mye roping og "Ellie kom!", så dere går ikke glipp av mye (vel dere går glipp av underholdningen kanskje). Poengene vi fikk var av de dårligste frem til nå, men jeg var veldig fornøyd med intensiteten hennes (hadde jeg bare fått kanalisert den mot meg). Jeg har en plan for videre trening, så får vi se hvordan det blir til neste gang. Må jobbe hardt med den kontrollen (som vi jo kun mister i konkurranser). JEG HAR EN PLAN!

Dette mente dommerne:
Dommer 1:
Utførelse: Ikke helt dagen i dag. Mye ute av kontroll og det blir ingen flyt og samarbeid. 6,1 p.
Innhold og vanskelighetsgrad: Vanskelig å se koreografien p.g.a. hundens snusing og uten kontakt. 7,5 p.
Musikk og fortolkning: Også her vanskelig å se p.g.a. hundens snusing og uten kontakt. 7,0 p.

Min kommentar: Helt enig :)


Dommer 2:
Utførelse: Mye snusing og lokking, også mye ukontrollerbar glede. Trenger mer selvkontrolltrening. (søt hund!) Det blir mye hjelp/signaler. 6,0
Innh. og v.grad: Virker noe tilfeldig øvelser som kom, men greit for klassen likevel. 6,8
Mussikk og fort.: Bra musikk og kostyme til dere. Bra "øvelser" til musikken, mye hopp og sprett. 7,0

Min kommentar: Selvfølgelig blir det litt tilfeldig øvelser som kommer når man så totalt mister kontrollen! :D Det eneste frustrerende med bedømmelsen her var at det blir skrevet at det er greit for klassen og så blir det underkjent med 0,7 poeng...

Dommer 3:
Utførelse: En glad og søt hund m. snuta i orden :-D Detter ut men melder seg på igjen. 7,3
Innh. og vanskelighetsgrad: Nok øvelser for klassen og bra bruk av banen! 7,5
Musikk og fortolkning: Flott kostyme, som matcher hunden, litt vanskelig å se om musikken passer hunden + fortolkning pga. kjempeglad Ellie :D 7,3

Min kommenter: Ja hele banen blir brukt når hunden løper som en oioi rundt den, så det klarte vi bra. Liker godt at både dommer 1 og 3 sier at de ikke fikk se om musikken passer, selv om de har sett oss så mange ganger og vet at den egentlig gjør det. Det betyr at de dømmer meg der og da og ikke tar med noe av det de vi har gjort tidligere.

Totalt fikk vi 22,10 p, 2. premiering og 2.plass (av 4). Vi ser fortsatt blått, men vi jobber videre. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal melde meg på i Lunde. Jeg har en uke på å bestemme meg, så jeg vet ikke helt hva jeg gjør. Det er snakk om i underkant av en måned igjen, kan jeg få kommet meg litt mer i mål på den tid? Det er jo i selve konkurranseringen jeg har problemer, ellers fungerer alt ganske så bra. Nå er det heldigvis tresking på gang, så da kommer jeg nok til å sette opp en ring på jordet bak huset...

Deltok forresten med to starter i åpen klasse/treningskonk. etterpå. Først en gang inn, gikk rolig bort, tok første øvelse og gikk ut mens jeg belønnet. Etterpå kjørte jeg hele programmet med godbiter. Da var fokuset mye bedre, det er noe med de belønningene ;)
Denne skumle gjengen skal man stå foran og vise hva man er god for. Godt man ikke er
lettskremt!
Denne gjengen derimot (speaker og DJ) er ikke mye å være redd for!

Frekja fikk prøve seg i godbitklassen sammen med 12 år gamle Sofie. Det gikk utrolig
bra og Frekja sa knapt et knyst underveis. Riktig så flinke var de og jeg tror Frekja
storkoste seg! Sofie har nå fått seg en veldig søt goldenvalp, så de blir nok å se i ringen
etterhvert.



Iko har ikke vært helt god i beina de to siste dagene, så han fikk på sikkerhetsselen og
og sov i baksetet på turen.
Da vi var nesten hjemme skulle han snu seg og det var ikke helt heldig. Det var ikke
noe sted å stoppe akkurat da, så Iko la seg til å sove igjen han siden han ikke klarte å
komme seg opp igjen.
I åpen klasse/godbitklassen var det en pose hundesnop for hver start. På dette bildet lå
det egentlig en godbit foran Ellie, men noen klarte å fjerne det da bildet ble beskjært...
Hundene måtte jo jobbe litt for de nye godbitene, men jeg tror jeg konkluderer med at
det er umulig å få et godt 'sitte bamse'-bilde av Ellie når man skal ta bildet selv...
...eller hva? Det blir jo bare mye kåling, men hun sitter jo bamse da!
Frekja har litt mer stil over det (selv om bildet ikke kan sies å kunne vinne årets beste
bilde!
Iko derimot skulle liksom gi labb. Men når man ikke man gi kommando, skal holde
kamera og godbit, så ble det bare bare tull (hilsen Iko). Så det ble heller et " se hvor
innmari smart jeg er som får mor til å gi meg godis uten å gjøre noe"-bilde ;)
Jeg ble veldig imponert over Ellie som etterhvert bare satt i senga mens jeg holdt på med
de andre hundene... Det er ikke noe vi har jobbet med, men hun fikk selvsagt rikelig med
belønning. Båndet har hun på seg fordi hun får plutselige løpekick hvor det fort flakser
noen lapphunder med i samme slengen (flakser fordi de blir travet ned). Dermed kan jeg
lettere bare stoppe henne uten å måtte bruke så mye stemme. Det er også en hjelp om
hun skulle gå i voktermodus eller hoppe opp i sofaen.
Dette er variant to, når stresset slår inn for alvor og hun ikke klarer å roe seg ned selv.
Da blir det bindetrening for å få henne til å roe seg. Hun sovner etter ca. 10 min nå,
og sa sniker jeg båndet av. Kule øyne fikk hun, kanskje det sitter en liten djevel der inne
og styrer showet???

Jeg elsker praktiske premier, og disse var så utrolig flotte! Eirin har strikket tøfler til
oss og de sitter jo helt perfekt! Hun har også skjønt at hvitt er best i en familie med en
blond lapphund og en dalmatiner...
Mobilveske eller mobilvarmer, alt etter som, fikk vi også :) Den var skikkelig tøff. Ellie
beundrer premien og lurer nok litt på hvorfor ikke hun fikk tøfler... Under ligger kritikk-
skjemaet med blåsløyfa.
Jeg vil tilslutt legge til at å tilbringe en hel dag med en så flott gjeng som freestylemiljøet består av, er som balsam for sjelen. Landslaget arrangerte uoff. treningskonk. etter stevnet og så hadde landslagsdeltagerne møte etterpå. jeg reiste ikke før 19.40, og jeg var ikke sliten en gang!

1 kommentar:

  1. Heia dere! Ordner seg til slutt :) Også så godt at du nådde målene dine!
    Den tingen du har mobilen inni på bildet er til å ha nøkkelknipet på (så ligger nøklene beskyttet inni posen og skraper ikke opp mobil osv som den kanskje ligger sammen med i veske eller lomme :) ) Eirin har fortalt meg dette altså, jeg klarte ikke å skjønne det av meg selv ;)

    SvarSlett

Takk for at du kom en tur på besøk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg