onsdag 21. september 2011

Freestyledømming

I helgen var det ikke egne hunder som skulle i ilden, men alle andres. En grei følelse egentlig. Jeg kan dra på konkurranse uten nerver og det stresset som gjerne følger med. Prestasjonsangsten er nok litt mer til stede, for det å dømme er ingen enkel affære, og jeg vil jo så gjerne gjøre en god jobb og være så rettferdig som mulig!

Det er spennene å se alle ekvipasjene som er så modige og stiller i ringen. Helgen ga flere nye opprykk til klasse 2 i freestyle, nye debutanter i både FS og HTM, samt første norske startende i FS3. Dette var siste konkurransen i år, med unntak til nordisk på dogs4all. Jeg håper mange hundeklubber tar på seg utfordringen og arrangerer en freestylekonkurranse, slik at vi får mange flere muligheter. Sporten vokser gradvis, og det skal bli spennende å følge sportens utvikling neste år!

Jeg tenkte jeg skulle dele et par tips for deg som skal starte i klasse 1, og hva som gjerne skiller mellom 1. og 2. premie.

Den største utfordringen er selvsagt fokuset til hunden. En ufokusert hund som bare snuser og kikker på blomster og pip-piper, sliter med å få over 7,5 i utførelse (du må ha 7,5 i hver av de kategoriene for å få 1. premie). I klasse 1 må ikke hunden være på hele tiden, men kontakten bør absolutt være tilstede. Og selvsagt, en meget god kontakt premieres også deretter! Har du en hund som ikke følger med, så kan det fort gå utover vanskelighetsgraden. Hunden får ikke vist øvelsene den skal, og du trekkes i vanskelighetsgrad fordi dommerne ikke ser hva du hadde tenkt...

I musikk og fortolkning, en siste kategorien, så ser man ofte en mangel på fortolkning. I klasse 1 er ikke kravet stort. Man bør vise et par steder at man har tatt utgangspunkt i melodi/tekst og du bør vise at du har gjort et forsøk på å tolke musikken. Når det er sagt, så kan det fort bli litt gambling i mine øyne. For hva om ting ikke går som planlagt, og du balanserer på 7,5 poeng i utgangspunktet. Da slår pendelen fort over på feil side. Mitt motto er gjerne å legge lista bittelitt høyere, slik at du har noe å gå på. Og går det bra, så får du høyere poeng og plutselig en plass på pallen! Overgangen fra klasse 1 til klasse 2 blir heller ikke så høy. For kommer du deg akkurat gjennom klasse 1 med to opprykk, for så å starte i klasse 2, å så blir det brått veldig mye vanskeligere.

Det er selvsagt lett for meg å si. Jeg er i gang med hund nummer to i freestyle, og jeg har begynt å tenke veldig taktisk. De øvelsene jeg nå trener inn med Ellie kan jeg fint delta i både klasse 2, og kanskje i klasse 3, og holde en høy vanskelighetsgrad. Det betyr at vi må jobbe litt lenger med å bli klare til start, men det er greit. Og jeg vil heller at flere skal tørre å hive seg utpå, enn at de skal trene til de blir blå i ansiktet, før de dukker opp i ringen! Men ha allikevel det jeg har skrevet i bakhodet. Enkelte blir kanskje litt skuffet når de ikke får førstepremien. Det eneste den sier, er at du ikke er klar for opprykk, enda, og det bør du kanskje være glad for. For som sagt, sjokket over å komme i klasse to kan fort ta motet fra noen, når kravene stiger og det ikke lenger gikk an å leke seg litt i ringen til musikken.

Jeg håper å se veldig mange flere i ringen til neste år! Freestylemiljøet her i Norge er lite og trivelig og du er også velkommen!

Her er et helt flott førstepremieprogram i klasse 1, som etter to starter har gitt opprykk til klasse 2...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du kom en tur på besøk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg