mandag 25. juli 2011

Da er treningen i gang for alvor...

27. august er det konkurranse i kreativ lydighet, og da må man jo trene! Og trene, og trene, og... Ja, du skjønner tegninga. Det har vært temmelig labert med trening den senere tiden. Inspirasjonen har ikke vært helt på topp. Ja, så kommer vi oss kanskje til klasse 2, men så hva? Hva skal jeg gidde å knote med, når jeg har en så gammel hund? Alt ble halvhjertet... Og så har Ellie kommet i hus, og motivasjonen blomstrer for fullt!

Det første jeg gjorde nå, var endelig å kaste programmet til Frekja i søpla... Da jeg gikk på drama ifjor, var en veldig viktig beskjed vi fikk: "Kill your darlings". Emil-programmet var en darling jeg ikke fikk til, og hadde låst meg helt fast i. Ut med den, farvel lille Emil, inn med noe mer spennende og enklere for Frekja. Vi snakker jo tross alt klasse 1 her, det MÅ ikke gjøres så innmari komplisert! Så det mest kompliserte jeg har med å gjøre nå, er kostyme... Her snakker vi musikk til en serie som kanskje ikke er så kjent for alle enda, men den har en litt middelalderaktig(neida, det er vel ikke et ord)/helteaktig tone over seg? Jeg har vurdert noe som dette kanskje...

Hun er en av karakterene, og har de enkleste klærne som inspirasjon. Regner med at dommerne ikke tar poenget fra serien, og det er ikke meningen, men jeg tror de kan passe til det som former seg i hodet mitt? Så er dilemmaet? Hvordan få det til? Skal jeg få med sverdet? Jeg bør jo det... Tresverd? Spikke et??? Nei, her snakker vi ikke koreografiproblemer. Det ble mange spørsmålstegn her nå. Musikken til begge klasse 2 programmene til Frekja er også klare. Ideen er også ferdig, så der gjenstår også bare koreografien. Vi her jo bare et napp i både FS og HTM igjen, så det er en liten sjanse for opprykk etter Ås. Da er Indre Østfold i september neste. Vet ikke om jeg klarer å være klar til klasse 2 innen da, men vi skal gjøre et ærlig forsøk i allefall! Jeg føler ikke at det er noen vits i å fortsette i klasse 1 hvis vi får opprykket, så da er det bedre å forsøke seg i klasse 2 og heller få 2. premiering.

Ellie har jeg også funnet musikk til, og her har jeg heldigvis allerede kostyme. Jeg har tenkt en god del på musikk til henne. holdt nesten på å si mye, men så kom jeg på at jeg kun har hatt henne i to uker. Så da får det bli endel tenking.... Jeg merket at hjernen min var veldig innstilt på Frekjas gange og bevegelser, og det føltes nesten uoverkommelig å få en idé til denne langbente traveren. Etter å ha kommet hjem fra en regnvåt freestyletrening, slapp jeg Ellie løs og satt på litt forskjellig musikk, og vips(!) så hadde jeg musikken. En sang jeg har forsøkt å bruke på Frekja, men hun var for liten og nett til at det ville fungere. Nå får jeg endelig muligheten! Man hører nemlig musikk innimellom som man bare tenker: "Denne må jeg bare bruke i freestyle!" Jeg har et par slike liggende på lur, jeg mangler bare den rette hunden...

Så da har jeg fire program under koreografering/inntrening, ved siden av endel grunnleggende ting jeg jobber med begge hundene... Arbeidsledig, jeg? Nei, det har vi ikke hørt noe om. Men det er så gøy når det klør i fingrene etter å planlegge, trene og alt det andre som følger med. Når man står og steker pannekaker, samtidig som man tenker at det er en øvelse du gjerne vil ha med...

En ting jeg heldigvis begynner å oppdag, er følgende:
  • Jeg har lært vanvittig mye om trening av hund, spesielt en ikke-typisk brukshund, av Frekja :-)
  • Jeg har blitt enda mer skjerpet i treningen av Frekja etter at jeg begynte med Ellie.
  • Ellie er ekstremt lettrent, og etter to økter går hun frivillig slalåm over all forventning (og litt til), snurren er nesten på plass, og hun har et par kule triks på lager...
  • Det er ikke lurt å lære en dalmatiner og stå opp på to ben for å gi high five, uten å sette i gang med stimuluskontroll med en gang (au!)
  • Hadde Ellie klart å beherske seg selv rundt andre hunder, kunne vi startet på Ås, uten tvil... Kanskje rekrutt? Hvis alt går greit fremover?
Nå skal jeg lese boken som FS-programmet til Frekja er inspirert fra...

2 kommentarer:

  1. Ja hvorfor ikke starte rekrutt med henne????

    SvarSlett
  2. Har nå funnet ut at jeg roer det litt ned, og stiller i rekrutt/eller klasse 1, når vi er klare for det :)

    http://dansehunden.blogspot.com/2011/08/mine-fremtidsplaner-med-ellie.html

    SvarSlett

Takk for at du kom en tur på besøk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære innlegg